Virtual reality is een spelomgeving die de speler onderdompelt in een exclusieve driedimensionale wereld. Dit wordt mogelijk gemaakt door een headset of helmachtig apparaat zoals de Valve Index, Meta Quest 2 en HTC Vive Pro 2. Deze VR-apparaten creëren een meeslepende ervaring die realistisch aanvoelt. De technologie achter deze apparaten maakt in wezen gebruik van het fysiologische fenomeen stereopsis. Stereopsis is een proces waarbij onze twee ogen enigszins ongelijksoortige objecten vanuit verschillende perspectieven waarnemen, waardoor we dieptewaarneming en een gevoel van onderdompeling krijgen. Deze apparaten gebruiken een combinatie van sensoren en computergraphics om de beelden op het scherm te laten voelen alsof ze zich voor je bevinden. Sinds de jaren negentig zijn er verschillende pogingen gedaan om VR-apparaten te maken.
In 1995 was Nintendo’s Virtual Boy het eerste draagbare spelsysteem dat een VR-ervaring bood. Het apparaat faalde echter vanwege de hoge prijs en de beperkte gameplay-opties. Desondanks was de Virtual Boy een belangrijke stap in de ontwikkeling van VR-gaming. In de vroege jaren 2000 bracht een bedrijf genaamd Virtuality Group een reeks op het hoofd gemonteerde displays uit voor speelhallen waarmee spelers meeslepende games in realtime konden spelen. Hoewel de apparaten van het bedrijf niet erg comfortabel waren en de graphics beperkt waren, waren ze voor die tijd een belangrijke vooruitgang. In de jaren negentig probeerde Sega ook in te spelen op de VR-rage met hun Virtual Boy, maar dit werd geen succes vanwege de dure hardware en het gebrek aan meeslepende games.
VR is de afgelopen jaren een belangrijk aandachtspunt geworden voor game-ontwikkelaars. Veel indiebedrijven zijn op de VR-bandwagon gesprongen en hebben innovatieve games gemaakt die profiteren van deze nieuwe technologie. Veel van deze spellen zijn erg populair en hebben voor veel hype gezorgd in de branche. De VR-markt wordt meer geconsolideerd nu de belangrijkste spelers investeren in uitgebreid onderzoek en ontwikkeling om hun productportfolio’s uit te breiden. Meer geavanceerde VR-gamingapparaten worden ook ontwikkeld door grote videogamefabrikanten zoals Sony en Samsung. Deze apparaten zijn uitgerust met hoogwaardige GPU’s waarmee ze complexe 3D-scènes in realtime kunnen weergeven.
Deze systemen worden ook geleverd met innovatieve controllers die je fysieke acties kunnen vertalen naar de actie op het scherm. Dit betekent dat als je springt, rent of schiet, je actie onmiddellijk wordt gereproduceerd in de virtuele omgeving. Naarmate de VR-technologie blijft verbeteren, zullen we meer meeslepende game-ervaringen zien waarmee gamers virtuele werelden kunnen verkennen die realistischer en boeiender zijn. Dit helpt gamers te ontsnappen aan de eentonigheid van het dagelijks leven en zich onder te dompelen in een kunstmatige wereld die zo echt of nep kan zijn als ze zelf willen. Dit soort virtueel gamen zal een geweldige ervaring zijn die zowel de mentale als fysieke gezondheid van de gamers ten goede kan komen.